HISTORIE

Hoewel er bij Bos Nieuwerkerk geen ‘Bos’ werkt, is het toch een echt familiebedrijf.

De bedrijfsnaam ontstond als volgt: toen Nieuwerkerker Leen Goedegebuure in 1973 startte met zijn bedrijf, trok hij Peter Bos aan als zijn compagnon voor de verkoop.

Leen Goedegebuure werkte vanaf zijn dertiende jaar bij bedrijven die de eerste verwarmingsinstallaties produceerden voor de kassen. Dat kan ik zelf ook, dacht hij, en hij begon vanuit een boerderij in Nieuwerkerk ad IJssel met het lassen van schoorstenen. Bos Nieuwerkerk had de wind mee, want door de overschakeling van olie op aardgas moesten bijna overal de (tuinbouw)schoorstenen worden vervangen.

In 1987 eindigde de samenwerking tussen de compagnons. Vanwege de ijzersterke reputatie besloot Leen Goedegebuure de bedrijfsnaam ongewijzigd te laten. Nadat Bos Nieuwerkerk ook de utiliteitsbouw ging bedienen, groeide het bedrijf uit zijn jas. In 1990 was het tijd voor een volgende stap: nieuwbouw op de Hoogeveenenweg in Nieuwerkerk ad IJssel.

In 1997 heeft dochter Martine Goedegebuure het stokje van haar vader overgenomen. Samen met het zeer ervaren team – Martine is met sommigen van hen ‘opgegroeid’ – heeft zij het bedrijf uitgebouwd tot wat het nu is.